Python – wprowadzenie do grafiki żółwia
- Podstawowe polecenia:
Sterujemy żółwiem
Jednym ze sposobów tworzenia grafiki w języku Python jest korzystanie z modułu Turtle. Został on napisany przy użyciu biblioteki Tkinter i umożliwia pisanie programów wykorzystujących ideę grafiki żółwia. Możemy tworzyć proste i bardziej złożone programy, wydając polecenia sterujące ruchem obiektu zwanego żółwiem. Polecenia języka Python, jak i komendy dla żółwia, oparte są na słowach w języku angielskim.
W programach korzystających z grafiki żółwia należy najpierw zaimportować moduł turtle:
from turtle import *
Podstawowe polecenia sterujące żółwiem
Działanie |
Polecenie |
Wynik na ekranie |
forward – naprzód |
fd(100) |
Żółw idzie naprzód 100 kroków |
backward – wstecz |
bk(50) |
Żółw cofa się 50 kroków |
right – prawo |
rt(90) |
Żółw obraca się w prawo o 90 stopni |
left – lewo |
lt(45) |
Żółw obraca się w lewo o 45 stopni |
pen up – podnieś pisak |
pu() |
Żółw podnosi pisak |
pen down – opuść pisak |
pd() |
Żółw opuszcza pisak |
Początkowo żółw znajduje się na środku okna zwrócony w prawą stronę. Jeśli wydajemy mu polecenia naprzód lub wstecz, to przesuwa się o podaną liczbę kroków w kierunku, w którym patrzy. Domyślnie żółw porusza się z opuszczonym pisakiem, rysując na ekranie linie. Jeśli przed przesunięciem żółwia podniesiemy pisak, żółw przemieszcza się nie zostawiając śladu.
I
II
III