Comenius - Międzynarodowa Współpraca Szkół
Nasza szkoła przystąpiła do projektu edukacyjnego Comenius -
Miedzynarodowa Współpraca Szkół. Realizować będziemy
projekt szkolny: "WALK A MILE IN MY SHOES - POZNAJ MNIE".
Szkoły współpracujące: - IRLANDIA
- NIEMCY
- FRANCJA
ZAWARTOŚĆ I ORGANIZACJA PROJEKTU
- CELE PROJEKTU – celem projektu jest poznanie życia codziennego dzieci ze szkół partnerskich. Chcemy zrozumieć różnice w stylu życia oraz klimat jaki panuje w innych szkołach, ponieważ wiedza o prawdziwym życiu w Europie wpłynie na poznanie innych kultur oraz nauczy uczniów i nauczycieli tolerancji. Naszym zamiarem jest wymiana informacji na temat: systemów edukacyjnych, sposobu spędzania czasu w szkole i w czasie wolnym oraz wymiana metod pracy jakie są wykorzystywane w szkołach partnerskich. Chcemy zaangażować rodziców w realizację tego projektu.
- Wzmocnienie poczucia związku z własnym krajem, regionem oraz Europą,
- Rozwijanie wśród uczniów umiejętności komunikacji z europejskimi partnerami, korzystając z nowoczesnej technologii,
- Promowanie i rozwijanie uczenia przez zdobywanie doświadczeń w ciągu całego życia, doskonalenie umiejętności / wyszukiwania odpowiednich materiałów, posługiwania się językiem obcym, korzystania z literatury i technologii komputerowej, współpracy i kierowania pracą/,
- Dostarczanie alternatywnych metody uczenia się i nauczania,
- Zachęcanie dorosłych i dzieci do pełniejszego bycia obywatelami Europy,
- Poszerzanie horyzontów przez szkoły,
- Wpływanie na doskonalenie nauczycieli poprzez obserwowanie różnorodnych systemów edukacyjnych,
- Coraz większe motywowanie nauczycieli do aktywnego udziału w nowych projektach i posługiwanie się, uczenie nowych metod,
- Przełamywanie stereotypów, promowanie tolerancji,
- Zapoznawanie rodziców, lokalne środowisko i władze z realizacją projektu oraz zapoznawanie z kulturą europejską,
- Zdobywanie nowych praktyk i dzielenie się nimi poprzez stworzenie banku ciekawych metod, pomysłów i sposobów rozwiązywania problemów.
- DZIAŁANIA W PROJEKCIE:
Rok I
- Przeprowadzenie badania, ankiety na temat jak jest przygotowany i realizowany projekt, wiedza na temat krajów partnerskich,
- Uczniowie z partnerskich szkół będą przesyłali sobie listy, zdjęcia,
video i e-maile , aby poznać się wzajemnie, - Szkoły będą wymieniały się nagraniami video i audio,
- Dzieci przygotują prezentacje o obchodach Świat Bożego Narodzenia w ich krajach z włączeniem piosenek/ kolęd ,które w tym czasie śpiewają, posiłków, które spożywają i tradycji które przetrwały,
- Uczniowie nauczą się świątecznych piosenek z innych krajów,
- Uczniowie będą korespondowali ze sobą drogą internetową, pisząc o swoich rodzinach, zasadach panujących w szkołach, roli szkoły, będą zadawali pytania , aby poznać lepiej inne kraje,
- Dzieci przygotują książkę z legendami z ich krajów z wykorzystaniem programu Power Point
- W trzeciej dekadzie pierwszego roku, dzieci przygotują video konferencje przedstawiając kilka legend,
- Na koniec roku zostanie przeprowadzone mierzenie/ ewaluacja dotychczasowego poziomu wiedzy o krajach partnerskich.
Rok II
- Nacisk będzie położony na środowisko każdej szkoły z włączeniem lokalnych i regionalnych map,
- Dzieci przygotują przepisy kulinarne typowych potraw z ich kraju,
- Zdjęcia, prace plastyczne i literackie będą wykorzystywane do prezentacji.
Rok III
- Głównym tematem będzie różnorodność kulturowa. Uwaga uczniów będzie skupiona na piosenkach, które śpiewają i grach , w które grają,
- Kasety i nagrania video będą wymieniane miedzy poszczególnymi krajami,
- Kostiumy i sztuka będą częścią realizacji projektu.
Dwa razy w roku nauczyciele będą spotykali się podczas wizyt roboczych, aby dokonywać podsumowania i planować kolejne działania w projekcie. Również wizyty studyjne dyrektorów poszczególnych szkół pomogą lepiej zaplanować, zorganizować jeszcze efektywniejszą pracę nad projektem.
- PRODUKTY KOŃCOWE:
- · CD ROM zawierający nagranie świątecznych tradycji i realizacji szkolnego projektu,
- · Książka z legendami,
- · Prace plastyczne, literackie i prezentacje Power Point,
- · Strona internetowa
- EWALUACJA PROJEKTU:
- Systematyczne obserwowanie, prowadzenie rozmów z uczniami i nauczycielami,
- Analizowanie wyników przeprowadzonych ankiet,
- Identyfikowanie dobrych rozwiązań, praktyk,
- Przekazywanie na bieżąco informacji rodzicom i władzom lokalnym,
- Prowadzenie podsumowań, dyskusji, planowanie podczas systematycznych spotkań z partnerami w projekcie,
- Koordynator projektu będzie sprawdzał czy między partnerami odbywa się przekazywanie informacji drogą internetową i telefonicznie,
- Dokonywanie i zapisywanie refleksji, wniosków na koniec każdego roku,
-
- ROZPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW:
- Prezentacje, nagrania, prace plastyczne, literackie, książki będą przekazywane wszystkim szkołom biorącym udział w projekcie,
- Rodzice i władze lokalne zapoznają się wynikami naszej pracy podczas szkolnych prezentacji, festynów, dni otwartych itp.,
- Materiały będą publikowane na stronie internetowej,
- Materiały będą publikowane w prasie lokalnej, szkolnej a redaktorzy będą zapraszani do szkoły na wszelkiego rodzaju uroczystości, imprezy związane z projektem,
- Nasze prace będą prezentowane dla szerokiego grona mieszkańców w Miejskim Ośrodku Kultury.
- ZAANGAŻOWANIE W REALIZACJĘ PROJEKTU:
- podczas realizacji projektu będziemy angażowali wszystkich uczniów, jednym z celów projektu jest integracja szeroko pojęta, ponieważ uczniowie niepełnosprawni są w naszych klasach integracyjnych jesteśmy przygotowani do pracy z nimi i do stałego włączania ich w życie szkoły,
- wszyscy uczniowie będą brali udział w pracy nad projektem, zarówno dziewczynki jak i chłopcy , ponieważ zadania projektu będą dotyczyły realizacji programów nauczania, ścieżek edukacyjnych, pracy na zajęciach pozalekcyjnych, programu rozwoju szkoły itp.,
- będziemy promowali edukację interkulturową poprzez poznanie innych obywateli, będziemy uczyli tolerancji i właściwych relacji – te zadania będą w programie wychowawczym szkoły,
- uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji ekonomicznej lub społecznej będą uczestniczyli we wszystkich podejmowanych działaniach np. dodatkowe zajęcia językowe, będą korzystali ze szkolnych pracowni komputerowych itp.,
- w naszej szkole jest wielu uczniów innych krajów, ich rodzice przyjechali w poszukiwaniu pracy . Uczniowie ci stale biorą aktywny udział w życiu szkoły – jest to jedno z zadań zawartych w programie rozwoju szkoły i programie wychowawczym.
- WSPÓŁPRACA :
- Szkoły będą dzieliły się między sobą swoimi osiągnięciami, zasobami,
- Koordynator będzie utrzymywał stały kontakt e-mailowy, pocztowy, telefoniczny ze wszystkimi szkołami,
- Nauczyciele ze szkół partnerskich będą spotykali się 2 razy w roku, aby dokonywać podsumowania i planować dalsze kroki,
- Koordynator będzie zapoznawał z terminami i będzie nad nimi czuwał,
- Koordynator ze szkoły goszczącej będzie odpowiedzialny za wszystkie konieczne przygotowania i zapoznanie z nimi pozostałych partnerów,
- Pracownicy ze wszystkich szkół będą informowani o przebiegu i rozwoju projektu,
- Praca zespołu będzie zachęcająca i będzie dodawała odwagi.
- WYKORZYSTANIE ICT,
- Uczniowie będą korespondowali drogą internetową,
- Uczniowie i nauczyciele będą wyszukiwali informacje w Internecie,
- Przygotują video konferencję,
- Przygotują prezentacje multimedialne, zdjęcia będą wykonywali aparatem cyfrowym a ich obróbki dokonają przy pomocy komputera,
- Przygotują stronę internetową i systematycznie będą umieszczali na niej informacje dotyczące projektu.
- UDZIAŁ UCZNIÓW:
- Cele projektu, działania i tematy będą omawiane ze wszystkimi osobami wchodzącymi w skład społeczności szkoły – uczniowie, nauczyciele, rodzice. Chcemy powołać Zespół do spraw Sokratesa, w jego skład będą wchodzili przedstawiciele ze wszystkich klas i Rady Rodziców.
- W JAKI SPOSÓB WŁĄCZYMY ELEMENTY PROJEKTU I JEGO EFEKTY W PROGRAM NAUCZANIA I REGULARNE ZAJĘCIA:
- Projekt będzie integralną częścią realizacji programu nauczania. Treści patriotyczne, zaczynając od własnej szkoły, miejscowości poprzez Ojczyznę dochodząc do Europy i świata są obecne od najwcześniejszych lat edukacji. Przygotowując się do pracy w programie Socrates Comenius wprowadziliśmy od klasy I naukę języka obcego. Zamierzamy rozszerzyć ofertę edukacyjna poprzez wprowadzenie dodatkowej ścieżki edukacyjnej – edukacja europejska. Ponieważ zadania projektu będą włączone w program rozwoju szkoły, program wychowawczy , wszyscy uczniowie i nauczyciele będą aktywnie uczestniczyli w projekcie. Efekty projektu np. książka z legendami ze wszystkich krajów partnerskich, CD-Rom z nagranymi tradycjami świątecznymi, piosenki , gry w różnych językach oraz doskonalone umiejętności językowe uczniów i nauczycieli będą stale wykorzystywane podczas realizacji treści patriotycznych i europejskich.
Wyjazd roboczy do szkoły w Niemczech - XII 2006
Wizyta uczniów w szkole partnerskiej - V 2007
Międzynarodowe spotkanie w naszej szkole - X 2007
Wizyta nauczycieli w Irlandii Północnej - IV 2008
Wizyta nauczycieli we Francji - IX 2008