Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach

Comenius - Międzynarodowa Współpraca Szkół

Nasza szkoła przystąpiła do projektu edukacyjnego Comenius -     
  Miedzynarodowa Współpraca Szkół.  Realizować będziemy  
  projekt szkolny: "WALK A MILE IN MY SHOES - POZNAJ MNIE".
  Szkoły współpracujące: - IRLANDIA
                                                 - NIEMCY
                                                 - FRANCJA

 

ZAWARTOŚĆ I ORGANIZACJA PROJEKTU

 

 

 

  1. CELE PROJEKTU – celem projektu jest poznanie życia codziennego dzieci ze szkół partnerskich. Chcemy zrozumieć różnice w stylu życia oraz klimat jaki panuje w innych szkołach, ponieważ wiedza o prawdziwym życiu w Europie wpłynie na poznanie innych kultur oraz nauczy uczniów i nauczycieli tolerancji. Naszym zamiarem jest wymiana  informacji na temat: systemów edukacyjnych, sposobu spędzania czasu w szkole i w czasie wolnym oraz wymiana metod pracy jakie są wykorzystywane w szkołach partnerskich. Chcemy zaangażować rodziców w realizację tego projektu.
    • Wzmocnienie poczucia związku z  własnym krajem, regionem oraz Europą,
    • Rozwijanie wśród uczniów umiejętności komunikacji z europejskimi partnerami, korzystając z nowoczesnej technologii,
    • Promowanie i rozwijanie uczenia przez zdobywanie doświadczeń w ciągu całego życia, doskonalenie umiejętności / wyszukiwania odpowiednich materiałów, posługiwania się językiem obcym, korzystania z literatury i technologii komputerowej, współpracy i kierowania pracą/,
    •  Dostarczanie  alternatywnych metody uczenia się i nauczania,
    • Zachęcanie dorosłych i dzieci do pełniejszego bycia obywatelami Europy,
    • Poszerzanie horyzontów przez szkoły,
    • Wpływanie na doskonalenie nauczycieli poprzez obserwowanie różnorodnych systemów edukacyjnych,
    • Coraz większe motywowanie nauczycieli do aktywnego udziału w nowych projektach i posługiwanie się, uczenie nowych metod,
    • Przełamywanie stereotypów, promowanie tolerancji,
    • Zapoznawanie rodziców, lokalne środowisko i władze z realizacją projektu oraz zapoznawanie z kulturą europejską,
    • Zdobywanie nowych praktyk i dzielenie się nimi poprzez stworzenie banku ciekawych metod, pomysłów i sposobów rozwiązywania problemów.

     

    1. DZIAŁANIA W PROJEKCIE:

     

    Rok I

    • Przeprowadzenie badania, ankiety na temat jak jest przygotowany i realizowany projekt, wiedza na temat krajów partnerskich,
    • Uczniowie z partnerskich szkół będą przesyłali sobie listy, zdjęcia, 
      video i e-maile , aby poznać się  wzajemnie,
    • Szkoły będą wymieniały się nagraniami video i audio,
    • Dzieci przygotują prezentacje o obchodach Świat Bożego Narodzenia w ich krajach z włączeniem piosenek/ kolęd ,które w tym czasie śpiewają, posiłków, które spożywają i tradycji które przetrwały,
    • Uczniowie nauczą się świątecznych piosenek z innych krajów,
    • Uczniowie będą korespondowali ze sobą drogą internetową, pisząc o swoich rodzinach, zasadach panujących w szkołach, roli szkoły, będą zadawali pytania , aby poznać lepiej inne kraje,
    • Dzieci przygotują książkę z legendami z ich krajów z wykorzystaniem programu Power Point
    • W trzeciej dekadzie pierwszego roku, dzieci przygotują video konferencje  przedstawiając kilka legend,
    • Na koniec roku zostanie przeprowadzone mierzenie/ ewaluacja dotychczasowego poziomu wiedzy o krajach partnerskich.

     

    Rok II

    • Nacisk będzie położony na środowisko każdej szkoły z włączeniem lokalnych i regionalnych map,
    • Dzieci przygotują przepisy kulinarne typowych potraw z ich kraju,
    • Zdjęcia, prace plastyczne i literackie będą wykorzystywane do prezentacji.

       

      Rok III

      • Głównym tematem będzie różnorodność kulturowa. Uwaga uczniów będzie skupiona na piosenkach, które śpiewają i grach , w które grają,
      • Kasety i nagrania video będą wymieniane miedzy poszczególnymi krajami,
      • Kostiumy i sztuka będą częścią realizacji projektu.

       

      Dwa razy w roku nauczyciele będą spotykali się podczas wizyt roboczych, aby dokonywać podsumowania i planować kolejne działania w projekcie. Również wizyty studyjne dyrektorów poszczególnych szkół pomogą lepiej zaplanować, zorganizować jeszcze efektywniejszą pracę nad projektem.

       

      1. PRODUKTY KOŃCOWE:

       

      • ·        CD ROM zawierający nagranie świątecznych tradycji i realizacji szkolnego projektu,
      • ·        Książka z legendami,
      • ·        Prace plastyczne, literackie i prezentacje Power Point,
      • ·        Strona internetowa

       

      1. EWALUACJA PROJEKTU:

       

        • Systematyczne obserwowanie, prowadzenie rozmów z uczniami i nauczycielami,
        • Analizowanie wyników przeprowadzonych ankiet,
        • Identyfikowanie dobrych rozwiązań, praktyk,
    • Przekazywanie na bieżąco informacji rodzicom i władzom lokalnym,
    • Prowadzenie podsumowań, dyskusji, planowanie podczas systematycznych spotkań z partnerami w projekcie,
    • Koordynator projektu będzie sprawdzał czy między partnerami odbywa się przekazywanie informacji drogą internetową i telefonicznie,
    • Dokonywanie i zapisywanie refleksji, wniosków na koniec każdego roku,
    •  

      1. ROZPOWSZECHNIANIE REZULTATÓW:
    • Prezentacje, nagrania, prace plastyczne, literackie, książki będą przekazywane wszystkim szkołom biorącym udział w projekcie,
    • Rodzice i władze lokalne zapoznają się  wynikami naszej pracy podczas szkolnych prezentacji, festynów, dni otwartych itp.,
    • Materiały będą publikowane na stronie internetowej,
    • Materiały będą publikowane w prasie lokalnej, szkolnej a redaktorzy będą zapraszani do szkoły na wszelkiego rodzaju uroczystości, imprezy związane z projektem,
    • Nasze prace będą prezentowane dla szerokiego grona mieszkańców w Miejskim Ośrodku Kultury.
      1. ZAANGAŻOWANIE W REALIZACJĘ PROJEKTU:
    • podczas realizacji projektu będziemy angażowali wszystkich uczniów, jednym z celów   projektu jest integracja szeroko pojęta, ponieważ uczniowie niepełnosprawni są w naszych klasach integracyjnych jesteśmy przygotowani do pracy z nimi i do stałego włączania ich w życie szkoły,
    • wszyscy uczniowie będą brali udział w pracy nad projektem, zarówno dziewczynki jak i chłopcy , ponieważ  zadania projektu będą dotyczyły realizacji programów nauczania, ścieżek edukacyjnych, pracy na zajęciach pozalekcyjnych, programu rozwoju szkoły itp.,
    • będziemy promowali edukację interkulturową poprzez poznanie innych obywateli, będziemy uczyli tolerancji i właściwych relacji – te zadania będą w programie wychowawczym szkoły,
    • uczniowie znajdujący się w trudnej sytuacji ekonomicznej lub społecznej będą uczestniczyli we wszystkich podejmowanych działaniach np. dodatkowe zajęcia językowe, będą korzystali ze szkolnych pracowni komputerowych itp.,
    • w naszej szkole jest wielu uczniów  innych krajów, ich rodzice przyjechali w poszukiwaniu pracy . Uczniowie ci stale biorą aktywny udział w życiu szkoły – jest to jedno z zadań zawartych w programie rozwoju szkoły i programie wychowawczym.
      1. WSPÓŁPRACA :
      • Szkoły będą dzieliły się między sobą  swoimi osiągnięciami, zasobami,
      • Koordynator będzie utrzymywał stały kontakt e-mailowy, pocztowy, telefoniczny ze wszystkimi szkołami,
      • Nauczyciele ze szkół partnerskich będą spotykali się 2 razy w roku, aby dokonywać podsumowania i planować dalsze kroki,
      • Koordynator będzie zapoznawał z terminami i będzie nad nimi czuwał,
      • Koordynator ze szkoły goszczącej będzie odpowiedzialny za wszystkie konieczne przygotowania i zapoznanie z nimi pozostałych partnerów,
      • Pracownicy ze wszystkich szkół będą informowani o przebiegu i rozwoju projektu,
      • Praca zespołu będzie zachęcająca i będzie dodawała odwagi.
      1. WYKORZYSTANIE ICT,
      • Uczniowie będą korespondowali drogą internetową,
      • Uczniowie i nauczyciele będą wyszukiwali informacje w Internecie,
      • Przygotują video konferencję,
      • Przygotują prezentacje multimedialne, zdjęcia będą wykonywali aparatem cyfrowym a ich obróbki dokonają przy pomocy komputera,
      • Przygotują stronę  internetową i systematycznie będą umieszczali na niej informacje dotyczące projektu.
      1. UDZIAŁ UCZNIÓW:
      • Cele projektu, działania i tematy będą omawiane ze wszystkimi osobami wchodzącymi w skład społeczności szkoły – uczniowie, nauczyciele, rodzice. Chcemy powołać Zespół do spraw Sokratesa, w jego skład będą wchodzili przedstawiciele ze wszystkich klas i Rady Rodziców.

       

      1. W JAKI SPOSÓB WŁĄCZYMY ELEMENTY PROJEKTU I JEGO EFEKTY W PROGRAM NAUCZANIA I REGULARNE ZAJĘCIA:
      • Projekt będzie integralną częścią realizacji programu nauczania. Treści patriotyczne, zaczynając od własnej szkoły, miejscowości poprzez Ojczyznę dochodząc do Europy i świata są obecne od najwcześniejszych lat edukacji. Przygotowując się do pracy w programie Socrates Comenius wprowadziliśmy od klasy I naukę języka obcego. Zamierzamy rozszerzyć ofertę edukacyjna poprzez  wprowadzenie dodatkowej ścieżki edukacyjnej – edukacja europejska. Ponieważ zadania projektu będą włączone w program rozwoju szkoły, program wychowawczy , wszyscy uczniowie i nauczyciele będą aktywnie uczestniczyli w projekcie. Efekty projektu np. książka z legendami ze wszystkich krajów partnerskich, CD-Rom z nagranymi tradycjami świątecznymi, piosenki , gry w różnych językach oraz doskonalone umiejętności językowe uczniów i nauczycieli będą stale wykorzystywane podczas realizacji treści patriotycznych i europejskich.

 


Wyjazd roboczy do szkoły w Niemczech - XII 2006
Wizyta uczniów w szkole partnerskiej - V 2007
Międzynarodowe spotkanie w naszej szkole - X 2007
Wizyta nauczycieli w Irlandii Północnej - IV 2008
Wizyta nauczycieli we Francji - IX 2008

 

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie
  • Powiększ zdjęcie